Bij Zonnekinderen prikkelen we, stimuleren we, dagen we uit en streven we ernaar om kinderen elke dag een stapje verder te helpen. Met aandacht, zorg en spelenderwijs leren, helpen we kinderen zich te ontplooien en uit te groeien tot betrokken mensen. Soms vraagt een kind echter net wat extra ondersteuning of valt gedrag op. Logisch, want elke ontwikkelingsfase, en elk kind, is anders. Voor die momenten hebben we het Zonnekinderen Zorgprotocol.
In dit artikel vertellen we meer over het Zonnekinderen Zorgprotocol: wat houdt het in? Hoe signaleren we gedrag? En hoe werken we daarin samen met ouders?
Samen sterk
Binnen Zonnekinderen zien we jou en onszelf als gelijkwaardige partners; we delen de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van het kind. Bij vragen of uitdagingen in de ontwikkeling van kinderen vinden we de samenwerking met jou als ouder erg belangrijk. We betrekken je vroegtijdig en gaan altijd het gesprek aan. Je bent een belangrijke sparringpartner in het vormgeven van de juiste begeleiding van je kind. Ieder kind is uniek en dat vraagt om een unieke manier van handelen. Het is belangrijk om met jou als ouder te blijven praten om erachter te komen wat er mogelijk aan gedrag ten grondslag ligt. Door voor iedere casus of vraagstuk maatwerk te bieden, kijken we er vanuit alle invalshoeken naar.
Opvallend gedrag
Elk kind vertoont weleens druk, stil of angstig gedrag. Dit geeft niet direct reden tot zorg. Zeker niet als dat gedrag verband houdt met een bepaalde ontwikkelingsfase of een specifieke situatie (zoals gezinsuitbreiding, overlijden, verhuizen of scheiding). Dat gedrag verdwijnt dan ook weer als de situatie zich stabiliseert of het kind een bepaalde fase heeft doorlopen. Daarnaast zijn er kinderen die zonder aanwijsbare reden voor langere tijd opvallend gedrag laten zien waar we ons zorgen over maken.
Het kan ook voorkomen dat een kind thuis heel ander gedrag laat zien dan bij ons op de opvang. Dit is heel logisch, omdat het een andere situatie is. Thuis is er bijvoorbeeld geen sprake van een kringmoment en de relatie tussen een kind en jou als ouder is anders dan de relatie tussen het kind en de pedagogisch professional.
Zorgprotocol
Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn eigen tempo. Binnen de ontwikkeling van kinderen kunnen opvallendheden en uitdagingen ontstaan waar de pedagogisch professionals op de groep vragen over kunnen hebben. Deze opvallendheden en uitdagingen kunnen weer tot uiting komen in het gedrag of in de ontwikkeling van het kind.
Om ervoor te zorgen dat de ontwikkeling zo optimaal mogelijk verloopt, is het van belang dat opvallendheden en uitdagingen vroegtijdig worden gesignaleerd en dat er adequate begeleiding wordt geboden. Daarvoor hebben we een zorgprotocol ontwikkelt waarin staat beschreven welke stappen de pedagogisch professionals moeten zetten om het kind, het gezin, de groep en de pedagogisch professional zelf optimaal te kunnen ondersteunen.